loading...
فراگستر آرتون
bonakdar بازدید : 22 چهارشنبه 20 اسفند 1393 نظرات (0)

استان البرز با مساحت 162کیلومتر مربع در غرب تهران و جنوب دامنه رشته کوه البرز واقع شده است. این استان
از شمال به استان مازندران، از جنوب به استان مرکزی، از غرب به استان قزوین و از شرق به شهرستان تهران همسایه است. باید اضافه کرد که این استان در تقسیمات کشوری جزو سی و یکمین استان‌ ایران به شمارمی رود .
استان البرز هم‌اکنون مشتمل بر دو بخش است: بخش مرکزی که خود شامل 6 دهستان به نام‌های: نسا، آسارا، آدران، کمال آباد، گرمدره که از تونل کندوان تا ماهدشت را شامل می شود.
بخش اشتهارد که از احمدآباد شروع شده و تا مرادتپه ادامه دارد، اشتهارد دارای یک دهستان به نام پلنگ آباد یا رحمانیه است .

 

 

غذاهای محلی

آش جو، حلیم، دیزی.

 

سوغات

توت درختی، انگور، فندق، سنجد، خرمالو، عناب، ازگیل.

 

جاذبه های طبیعی - گردشگری 

  ساوجبلاغ : آبشار اوچان، آبشار جوستان، آبشار اورازان، آبشار کرکبود، آبشار آسکان، آبشار عسلک، دریاچه اوان، غار برج، غار کله سنگ، غار هیو، غار لالون

 

کرکبود

 طالقان : آبشار کرکبود، آبشار شل بن در غرب روستای بزج، آبشار تره نو، آبشار سفیدآب، آبشار سوهان، آبشار دره پاشوران، آبشار آلبالو دره، چشمه آب گرم گنداب، چشمه آب گرم چاکسر، چشمه آب گرم سه کوهه روبروی لمبران، چشمه آب گرم روستای خچیره، چشمه آب گرم چهل دختران، چشمه آب سرد الرویا، قله شاه البرز، قله صاد، قله ناز، قله نوار کوه، غار بزج، غار کله سنگ، غار مرغ بند، غار دهدر، غار جزینان، غار هرنج، غار قلعه ارژنگ میناوند، غار الهوچین، غار لوشرکش، غار بادامستان، غار گته ده، غار قلعه دختر گته ده، غار ذالنگ سوهان، غار گراب، غار ویران گلیرد در سه طبقه

 

باغ لاله

 کرج: آبشار آدران، باغ سیب، باغ لاله گچسر، پیست اسکی دیزین، پیست اسکی خور، جاده کرج – چالوس، رودخانه کرج، روستای واریان واقع در دریاچه سد امیرکبیر، درخت تاریخی اورس به نام محلی هورست، دره پل خواب، دره ارنگه، چشمه گله گلیه، چشمه وله، چشمه شاه دشت، طبیعت روستای برغان، طبیعت روستای آغشت، غار یخ مراد، کوه باغستان کرج

 

  نظرآباد : طبیعت روستای عشایری گلدره

 

 جاذبه های تاریخی

ساوجبلاغ : اسفاران حسینیه قدیمی جوستان، امام زاده هارون، بقعه بادمشتان، بقعه سید شرف الدین، بقعه خشت و گل، تکیه ناوه و کش رود، گورستان زرتشتیان

 

مامزاده-سید-سیف-الدین

  طالقان : ارژنگ قلعه در میناوند، امام زاده ابراهیم، امام زاده زکریا در میراش، امام زاده ابراهیم علی، امام زاده سید علی الدین، امام زاده مهراب، امام زاده میر سعید، امام زاده موسی و سلیم، امام زاده هارون، امام زاده یوسف، امام زاده محمدباقر و سید اسماعیل، حمام میر طالقان، حمام شهرک طالقان، حمام تاریخی روستای فشندک، خانه آیت اله طالقانی، حمام دیزان، قلعه اسماعلیان، قلعه منصور، قلعه کی قباد، قلعه دختر، قلعه پراچان، قلعه فالیس

 

امامزاده‌‍‌طاهر

کرج : امام زاده رحمن و زید، امام زاده احمد و محمود، امام زاده جعفر، امام زاده حسن، امام زاده موسی، امام زاده هادی – علی نقی، برج سنگی گچسر، برج کردان، برج میدانک، بقایای آتشکده سنگی تخت رستم، بقعه شاه زاده سلیمان، پل شاه عباسی، پل دختر، پل رود شور، دختر قلعه، قلعه صمصام، قلعه وکیل، حمام مصباح، حمام هلجرد، کاروانسرای ینگه امام، کاروانسرای شاه عباسی، موزه مردم شناسی.

 

 نظرآباد : جیران تپه، ماران تپه، دوشان تپه، یان تپه، خانه مصدق، امام زاده چهل دختر، مدرسه نجم آباد

 

 

نگاهی گذرا به نقاط تفریحی و گردشگری البرز

 

بی شک ما ایرانیان در معرفی و دفاع از زیبایی ها و شگفتی های کشورمان همیشه با صلابت سخن گفته و می گوییم، این موضوع نشان از علاقه ما به سرزمینمان و جاذبه های گردشگری نهفته در دل این مرزو بوم دارد.

توسعه فرهنگ و صنعت گردشگری در بین مردم نیازمند به کارگیری روش های خلاقانه در آگاهی بخشیدن و شناساندن جاذبه های گردشگری است. لذت و نشاط و شادابی از سفر برای مسافران زمانی دو چندان می شود که با اطلاع از جاذبه های یک مکان به بازدید جاذبه ها بپردازند.

سرزمین البرز که تاریخ، آیین ها و سنت های دیرپایش همواره گویای جاودانگی و قدرت ریشه دار فرهنگی آن بوده تکه ای از پارس قدیم است. البرز به مرکزیت شهرستان کرج در منطقه البرز غربی واقع شده است که از شمال به استان مازندران، از شرق به استان تهران و از جنوب به استان های تهران و مرکزی و از سمت غرب به استان قزوین متصل است و به طور کلی شاه راه مواصلاتی 14 استان کشور محسوب می شود. البرز از لحاظ شرایط آب و هوایی دارای تنوع مختلف اقلیمی است که هر ساله مسافران زیادی را به اینجا می کشاند.

چهارمین جاده زیبای جهان - جاده چالوس

داشتن روستاهای زیبا، مسیرهای طبیعت گردی، آبشارها، غارها، برکه ها و دریاچه ها، مسیرهای دوچرخه سواری، ارتفاعات برای کوهنوردی و پیست های اسکی بین المللی و واقع شدن چهارمین جاده زیبای جهان در این استان همه و همه از جمله دلایلی است که خیل عظیمی از مسافران را به خود فرا می خواند.

روستای برغان

روستای برغان

روستای برغان یکی از روستا های با جاذبه های گردشگری فراوان است، خانه های این روستا در دو سوی رودخانه بنا نهاده شده است، وجود درختان کهن سال، آسیاب های آبی، حمام های قدیمی، حسینه اعظم برغان که بنای تاریخی آن زبان زد خاص و عام است سالانه میهمانان زیادی را رهسپار دیدن این جاذبه ها می کند.

روستای ارنگه

جاذبه های طبیعی روستای ارنگه

تک روستای ارنگه که در حال حاضر با گسترش باغ هایش رو به شرق به سایر روستاهای سرسبز دره خور چون ابهرک، گوراب و چاران می پیوندد یکی از مسیرهای طبیعت گردی است که در ایران شهرت بسیاری را به واسطه داشتن جاذبه های فراوان برای خود رقم زده است.

آبشار کرکبود طالقان

آبشار کرکبود یکی از معروفترین آبشارهای کشور در منطقه طالقان، شمال آبادی کرکبود قرار دارد.

با پیمودن مسیری طولانی از کرج به زیاران به روستای کرکبود می رسیم، این آبشار محصول ذوب برف های دائمی قلل سات است، آبشار کرکبود 20 متر ارتفاع دارد و با توجه به حجم فوق العاده آب این آبشار، به خصوص در اواخر فصل بهار و اوایل فصل تابستان، بسیاری از خانواده ها و دوستداران طبیعت برای تفریح و تفرج به اینجا می آیند.

غارهای یخی بادمستان، هیو و یخ مراد

غار یخ مراد

غارهای تاریخی بادامستان، هیو، یخ مراد یکی دیگر از جاذبه های گردشگری البرز است، غارهای دست کن بادامستان در مجاورت روستای بزرگ وشته و کنار امام زاده یوسف در این روستا قرار گرفته اند، طبق گفته باستان شناسان این غارها در گذشته های دور مسکن مردمان غارنشین بوده اند.

غار هیو در بخش شمال غربی روستای هیو و در دره تفریحی واسوار واقع شده اند این غار از لایه های سنگ های آهکی با سن تقریبی 200 و 85 میلیون سال موسوم به آهک های روته واقع شده است.

دریاچه ها و برکه های زیبای بند میراش، غمیش استخر و دریاچه سد طالقان

دریاچه سد طالقان

دریاچه بند ابی میراش و برکه زیبای غمیش استخر در شمال غرب کرج، دریاچه سد طالقان و دریاچه سد امیر کبیر جزو دریاچه های معروف و زیبای البرز است.

دریاچه سد طالقان پشت سد طالقان قرار دارد، طول تقریبی این دریاچه 15 کیلومتر و در حد فاصل آبادی های گلینک، میراش، آردکان و آرموت قرار گرفته است. آب این دریاچه سبز رنگ است و دارای چندین نوع ماهی است.

مسیرهای دوچرخه سواری در البرز

مسیرهای دوچرخه سورای

مسیرهای دوچرخه سواری البرز شامل دیزین به قله سی چال، کرج به گراب، شهرستانک به آهار، شهرستانک به تهران، کرج به روستاهای آتشگاه، برغان و کردان، کندر به وردیج است، مسیرهای دوچرخه سواری در فصل بهار دارای چشم اندازهای طبیعی و زیبا است.

مسیرهای کوهنوردی و ارتفاعات البرز

یکی دیگر از جاذبهای گردشگری که علاقه مندان زیادی دارد مسیرهای کوهنوردی در ارتفاعات البرز است، مسیر کوه پیمایی آبادی مرجان به آبادی هرنج، مسیر کوه پیمایی زیدشت به روستای هدف گردشگری گلیرد، مسیر کوه پیمایی ناریان به دلیر، مسیر کوه پیمای پرچان به کلاردشت و مسیرهای دیگر در ماههای مختلف سال کوهنوردان زیادی را به خود فرا می خواند.

پیست بین المللی دیزین

پیست اسکی دیزین در 123 کیلومتری کرج و 70 کلومتری روستای ولایت رود در جاده کرج – چالوس قرار دارد.

روستای ولایت رود به علت نزدیکی به پیست بین المللی دیزین و وجود دره زیبای ولایت رود به عنوان روستای هدف گردشگری مطرح شده است.

پیست اسکی دیزین در فصل زمستان میزبان بسیاری از علاقه مندان به ورزش های زمستانی است و بسیاری از مسابقات ورزش های زمستانی نیز در این جا برگزار می شود.

این پیست از امکانات آموزشی و زمین های تنیس، والیبال، زمین بازی کودکان و .... برخوردار است.

منابع : ایران / مهر

تسنیم

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
توسعه گردشگری و طبیعت گردی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 114
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 10
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 50
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 62
  • بازدید ماه : 155
  • بازدید سال : 428
  • بازدید کلی : 18,228
  • کدهای اختصاصی